Summax – Nordea - Betalingsløsning
Vejledning til Betalingsløsning i Summax til Nordea kunder
Sidst opdateret:
Betalingsløsning
Denne vejledning omhandler betalingsløsning til Nordea. Vejledning til Danske Bank og BankConnect findes her.
Betalingsfunktionen i Summax betyder:
- Først skal der oprettes aftale med banken om betaling fra en konto.
- Dernæst skal mandatet/kontoaftalen oprettes i Summax
- Derefter kan man vælge, hvilken konto/aftale man vil benytte til betalinger i Profilbilledet
- Endelig kan e-faktura betales i Summax ved brug af Medarbejdercertifikat i NemID
Opret aftale Nordea
Denne løsning kræver, at kunden har en aftale med Nordea Corporate Access, og der skal udarbejdes en tillægsaftale om brug af ”filmodulet” i Corporate Access.
SEGES anbefaler, at kunder får brugerprofilen sat op, så betalinger, der er godkendt i Summax med NemID, kan overføres fra Summax direkte til Corporate Access som godkendte betalinger.
Når du har fået en tillægsaftale, skal du skrive oplysningerne ind i Summax. Det sker under fanen ”Profil” og ”Bankoplysninger” via knappen ”Opret aftale”.
Under ”Aftaletype” vælger du ”Nordea” - ”Bruger ID” udfyldes - og du klikker ”Opret aftale”.
Almindelig netbank
Har du ikke har behov for Corporate Netbank (eller ikke har Corporate Netbank i forvejen), kan du evt. nøjes med integrationen mellem Ø90 og Corporate Access og fortsætte med at bruge den almindelige netbank. Anvender du den almindelige netbank, vil du ikke kunne se betalinger, som er overført til banken og venter på at blive betalt.
Betalinger kan først ses i den almindelige netbank, når de er gennemført.
Ændring af betaling
Hvis der er overført en betaling fra Summax, og du fortryder, så er det nødvendigt at kontakte Nordea for at stoppe betalingen. Dette kan ikke gøres via den almindelige netbank.
Hvis der bliver behov for at annullere en betaling, bedes du ringe på telefon nr. 70 33 65 00. Her oplyser du dit aftale- (CCM-) og kontonummer og gør samtidig opmærksom på, at betalinger er sendt fra Summax.
Bemærk, at det kun er muligt at annullere betalinger inden betalingsdato.
Valg af konto
Når aftalen er aktiveret, skal du have valgt en konto til aftalen.
Du opretter, vedligeholder og vælger konti under fanen ”Profil” og ”Bankoplysninger”
Derudover skal du i "Bogførte fakturaer overføres til:" have valgt "Ø90 og sendes til betaling" under fanen "Profil" - "Stamoplysninger".
Du er nu klar til at betale e-fakturaer i Summax.