Ø90 – Moms – Indberet, kvitteringer og godkend
Når der indberettes moms, får den på-loggede bruger en mail, der efter få tilpasninger kan sendes videre til kunden.
Sidst opdateret:
Indhold
Indberet moms
Når man laver moms, er det sidste step i flowet Indberet moms.
I indberet moms, får du vist de tal, der skal indberettes til SKAT. I billedet har du 2 muligheder for at indberette moms til SKAT.
1. Afslut og overfør til SKAT
2. Afslut og gå til TastSelv
Afslut og Overfør til SKAT
- Posteringer, der er med i momsangivelse, låses
- De låste enkeltposteringer kan ikke låses op
- Der kan efterfølgende stadig laves betalingsart-, om- og rettelsesposteringer til perioden
- Der dannes dokumentation for momsangivelsen
- Momsdokumentation gemmes i kundens økonomimappe i InterCount
- Momsdokumentation ligger klar i Udskriftsoversigt i Ø90
- Momsangivelsen overføres til SKAT – kræver RSU-tilladelse
- Den bruger der er logget på modtager mailkvittering, som kan redigeres og videresende til kunden
- Husk altid at læse og eventuelt tilpasse mailen, inden den sendes viderer.
- Husk altid at læse og eventuelt tilpasse mailen, inden den sendes viderer.
Afslut og gå til TastSelv
Hvis der i stedet vælges Afslut og gå til TastSelv sker der nøjagtig det samme, dog vil momstal IKKE blive overført til SKAT. I stedet åbnes skat.dk/Tastselv
Indberettes moms af DLBR og DLBR samtidigt godkender momsen og kunden har betaling af moms tilmeldt Betalingsservice eller leverandørservice, så husk at kunden skal godkende moms kladden inden. Derved sikres revisors uafhængighed ved erklæringsafgivelsen.
Teknisk fejl 906100
Fejlteksten siger: Der kan ikke indberettes til den valgte momsperiode. Der findes skatteopgaver, der er låst for opgørelsen i den aktuelle eller efterfølgende perioder.
Ligger der en kortperiodisk skatteopgave, der er afsluttet, vil den spærre for beregning. Ophæv afslut på opgaven og beregn i moms.
Kvittering fra SKAT ved Afslut og overfør
Ved Afslut og overfør til skat, kan der komme nedenstående fejl-/acceptkoder:
Kode |
Fejl- eller accepttekst |
Hvad skal der gøres? |
4801 |
RSU er ikke delegeret til virksomheden |
RSU-tilladelse skal gives på SKAT |
4802 |
Ikke åben periode |
Prøv igen senere |
4803 |
Periode er ikke afsluttet |
Afvent til efter momsperiodens ultimodato |
4804 |
Periode er mere end 3 år gammel |
Du kan maks. overføre 3 år tilbage i tiden. Rettelse skal ske manuelt |
5001 |
Dette er en foreløbig ordinær angivelse |
Din overførsel er gennemført |
5002 |
Dette er en foreløbig efterangivelse |
Din overførsel af efterangivelse er gennemført |
5003 |
Din efterangivelse er nu godkendt - en kvittering er tilgængelig på skat.dk |
Denne kommer ikke i Ø90 |
5004 |
Din ordinære angivelse er nu godkendt - en kvittering er tilgængelig på skat.dk |
Denne kommer ikke i Ø90 |
2510 |
Du har udfyldt Moms af varekøb i udlandet (både EU og tredjelande). Du skal derfor også udfylde Rubrik A-varer. Det gælder dog ikke, hvis den udenlandske sælger også installerer eller monterer varerne, eller hvis du har købt el eller naturgas fra en udenlandsk virksomhed. Så skal Rubrik A-varer udfyldes med et 0. Er købet fra et ikke-EU-land skal Rubrik A-varer udfyldes med et 0 |
Brug TastSelv og sæt 0 i Rubrik A |
Listen er ikke udtømmende – den vil blive opdateret i takt med, at vi bliver bekendte med dem.
Mailkvittering
Uanset om der bruges Afslut og overfør til skat eller Afslut og gå til tastselv, vil den påloggede brugers mailadresse modtage en mail med kvittering om, at momstal er er overført eller der er anvendt TastSelv.
Mailen kan tilpasses og videresendes til kunden.
Der findes 4 forskellige tekster:
- Afslut og overfør til SKAT – ordinær
- Afslut og overfør til SKAT – efterangivelse
- Afslut og tast selv – ordinær
- Afslut og tast selv – efterangivelse
Momsdokumentationen er vedhæftet i mailen.
Filnavnet vil være momsdokumentation_momsperiode.pdf
Afsender på mailen vil være noreply@intercount.dk
Eksempel på mail når der indberettes via TastSelv:

Tekst vedrørende handel med udlandet
Der er mulighed for på kredsniveau at sige Ja til, at få en tekst omkring handel med udlandet med i mail kvitteringen for alle kunder. Teksten er denne:
Ved handel med udlandet er det dit ansvar at validere det udenlandske CVR-nummer, inden handlen indgås. Det vil sige, at CVR-nummeret skal stemme overens med navn og adresse på firmaet, som du handler med i udlandet. Herudover skal du have dokumentation liggende på, at varen/ydelsen er gået ud af landet. Du kan lave et opslag på VIES i nedenstående link:
Hvis virksomhedens navn ikke fremgår af VIES-opslaget, kræver det anden dokumentation for virksomhedsnavn og adresse - det kan eksempelvis være den udenlandske virksomheds registreringsbevis. Hvis CVR-nummeret ikke kan valideres, vil SKAT kræve, at der pålægges dansk salgsmoms på varen/ydelsen, du har leveret i udlandet.
Delvis momsfradragsprocent
Når der indberettes moms, hvor juni måned indgår, skal der oplyses om delvis momsfradragsprocent, hvis det er aktuelt. Der er på ejendomsniveau mulighed for at indtaste procenten i Stamdata mv. /beregninger, så vil procenten fremgå af mailen. Er der ikke tastet en procent i Stamdata mv., vil der i mailen stå XX, som man kan rette, inden mailen videresendes til kunden. Teksten er denne:
OBS!!
Når du kommer ind på linket, vil du blive spurgt, om din virksomhed har haft momsfrie aktiviteter. Her svarer du:
Ja, samt angiver fradragsprocent xx% og dd-mm-åååå
(overskriv evt. ovenstående med Nej UDEN hverken %- eller årsangivelse)
Specielt ved brug af TastSelv
Ved kvittering for TastSelv, hvor DLBR har indberettet, men ikke godkendt, momsen - her skal man huske at kopiere linket til godkendelse på SKAT.dk og indsætte det i mailen.
Mail til arkiv
Hvis der er skrevet en e-mail til arkivsystemet i Stamdata, vil der også blive sendt en mail hertil med dokumentation vedhæftet i PDF’en.
Ellers ligger momsdokumentationen også i udskrifter oversigt og kan gemmes herfra.

Kundens godkendelse af indberetning
Kunden har 14 dage til at godkende en indberetning - lavet af enten DLBR eller kunden selv
Revisor med autorisation har 14 dage til at godkende en indberetning lavet af enten DLBR eller kunden selv
Vær dog opmærksom på følgende:
- Godkendes der ikke inden for 14 dage, skal angivelsen sendes på ny til SKAT, eller kunden skal taste tallene selv. Hvis momsindberetningen ikke godkendes inden deadline for indberetning, vil der blive lavet en foreløbig fastansættelse af momsen, hvilket koster et ikke-fradragsberettiget gebyr på 800 kr.
- Opkræves kunden via BS eller LS, skal revisor sikre sin uafhængighed.
For at revisor kan opretholde sin uafhængighed i forbindelse med erklæringsafgivelsen, forudsætter det, at kunden har godkendt momsindberetningen, inden momsen endeligt godkendes hos SKAT, da denne godkendelse også aktiverer en evt. betaling. Hvis der ikke godkendes indenfor de 14 dage, skal der laves en foreløbig ansættelse, og dette koster et ikke-fradragsberettiget gebyr på 800 kr.
Kunden kan selv godkende indberetningen på SKAT.dk, eller kunden kan godkende en kladde på mail, hvorefter I hos DLBR kan godkende med autorisation hos SKAT.
Kredsudskrift med manglende momsgodkendelse
Når moms afsluttes med at overføre til SKAT, hentes der efterfølgende en status på, om kunden har godkendt indberetningen (der er en frist på 14 dage efter indberetning - dog altid senest ved momsfristen).
Hvis kunden ikke har godkendt indberetningen, vil ejendommen fremgå af udskriften, så DLBR-virksomheden, som en ekstra kundeservice, kan følge op med kunden. Ejendomme, der har 4 eller færre dage til godkendelsesfrist, markeres med rød baggrundsfarve på udskriften.
Når kunden godkender, fremgår ejendommen ikke længere af udskriften. Og ejendommen fremgår heller ikke længere af udskriften, hvis det er mere end 3 uger siden, at momsindberetningen blev overført.
Batchjobbet kører hver nat, og kredsudskriften sendes i en mail til de(n) kredsansvarlige ligesom de øvrige kredsudskrifter.
NB. Kredsudskriften indeholder både momsangivelser, som overføres fra DLBR-portalen og fra InterCount.
Vær opmærksom på:
Er der indberettet en ordinær moms og en efterangivelse, inden den ordinære moms er godkendt, vil efterangivelsen overskrive den ordinære moms. I kan derfor opleve, at en kunde står på listen, selv om alt ser ud til at være godkendt hos SKAT. Hos SKAT kan I se, at der ikke er en indberetning for perioden med nr. 1.
Ordinær moms har altid nr. 1 hos SKAT og efterangivelser nr. 2+.
Hvis dette er grunden, skal I blot ignorere, at kunden er på listen.
Se hos SKAT hvad kunden mangler at godkende
Kredsliste
I modtager en kredsliste med de kunder, der mangler at godkende moms hos SKAT.
Er du i tvivl om, hvilken momsindberetning, der mangler godkendelse, har du mulighed for at logge på skat.dk med din autorisation og se, om det er en ordinær momsindberetning eller en efterangivelse, der mangler godkendelse.
Log på SKAT og vælg kunde
1. Du logger på tastselv.dk/erhverv med MitID
2. Her finder du kunden ved at søge på CVR-nr.

3. Vælg Moms

Se om din kunde mangler at godkende en ordinær moms hos SKAT
Vælg Momsindberetning

Er der ikke godkendt moms, vil billedet se sådan ud, og angivelsen skal godkendes. Er alle ordinære momsindberetninger godkendt, vil billedet være tomt.

Se om din kunde mangler at godkende en efterangivelse hos SKAT
Vælg Se kvitteringer og tidligere indberetning

Nu ser du en oversigt over momsindberetninger.

Eksempel på indberetninger, der ikke er godkendt

Eksempel på indberetninger, der er godkendt
1) Nr. – her kan du se, om der er tale om en ordinær momsindberetning eller en efterangivelse.
De ordinære har nr. 1 og efterangivelser nr. 2 og op.
2) Ret
a) Vises der en blyant, er momsindberetningen godkendt
b) Vises der
er momsindberetningen IKKE godkendt
Hvis alt er godkendt hos SKAT, hvorfor står kunden så på listen?
Du kan opleve, at selv om alle momsindberetninger er godkendt på SKAT, står kunden fortsat på kredslisten. Dette kan være fordi, at du har overført den ordinære moms fra Portalen og på samme dag har indberettet en efterangivelse - enten med tast-selv eller via portalen.
Når en moms indberettes hos SKAT, får den et ID-nr. Ø90 forespørger hver dag på godkendelse af det ID-nr., men får aldrig svar retur, at den er godkendt, da denne ikke findes. Den første indberetning findes ikke, fordi der er lavet en ny indberetning, der overskriver den første og momsindberetningen, og den har dermed har fået et ny ID-nr. hos SKAT.
Du kan se dette på skat.dk ved, at der kun ligger en momsindberetning for perioden (nr. 1). Det betyder, at de to momsindberetninger er slået sammen, og derfor får vi ikke svar retur på den første indberetning.
For at undgå dette kan du vente med at indberette efterangivelsen, til den ordinære indberetning er godkendt. Det betyder, at kunden skal godkende to indberetninger.
Sådan kan du i Ø90 se hvad svar der kommer retur fra SKAT
Du kan i ctrl+X i Ø90 se overførelseskvitteringen fra Skat ved at stille dig på den rigtige kolonne og trykke på Vis overførelseskvittering.
Kvitteringen kan være svær at læse, men som du kan se i dette eksempel forsøger Ø90 at hente en kvittering hver dag, men får svaret ”Ingen kvittering – den foreløbige momsangivelse er afvist. ” Denne besked er modtaget på en kunde, hvor den ordinære moms er rettet med en efterangivelse, inden den blev godkendt.

Tilmeld momsbetaling til PBS-/Leverandørservice
Tilmeldingen kan ske på skat.dk. Følg vejledning fra SKAT.
Vær opmærksom på om I som DLBR-virksomhed er uafhængig i forbindelse med underskrivning af regnskaberne, hvis kunden er tilmeldt PBS-/leverandørservice betaling af moms.
For at bevare uafhængigheden er det vigtigt, at det er kunden selv, der godkender betalingen af moms. Overføres moms direkte til SKAT fra DLBR-Portalen, skal kunden efterfølgende godkende momsindberetningen og dermed også betalingen.
Taster DLBR-virksomheden momsindberetningen via TastSelv, skal kunden have godkendt en kladde af momsindberetningen og dermed også en automatisk betaling, inden indberetningen foretages.