Ø90 Information 2024-22 – Oplysning om anvendt digitalt bogføringssystem
Oplysning om anvendt digitalt bogføringssystem ved aflevering af årsrapport for selskaber til Erhvervsstyrelsen samt eventuelt ny beskrivelse af bogføringsprocedure for alle virksomheder
Sidst opdateret:
Indhold
Den 1. juli 2024 trådte krav om digital bogføring i kraft for virksomheder, der skal aflægge regnskab efter årsregnskabsloven - altså primært selskaber. For personligt ejede virksomheder og foreninger sættes digital bogføring tidligst i kraft i 2026. Uanset hvilken virksomhedsform din kunde anvender, skal I dog som minimum oplyse navnet på det bogføringssystem, de anvender. For de personligt ejede virksomheder bruges denne oplysning kun i bogføringsproceduren.
Udfyld oplysninger om virksomhedens bogføringssystem i Ø90
Ved aflevering af årsrapport for selskaber til Erhvervsstyrelsen efter igangsætningen af Ø90 d. 12. september 2024, kommer filen ”Required_information” til at indeholde oplysninger om det anvendte bogføringssystem. ”Required information” er en del af den digitale årsrapport, som IKKE offentliggøres.
Det gælder uanset, om der afleveres direkte fra Ø90 eller via Virk.dk med filupload. Når du indberetter via Virk.dk, kan du ligesom i dag manuelt oplyse nettoomsætning og angive oplysninger om anvendt bogføringssystem i stedet for at uploade filen ”Required_information”.
Hvis I allerede nu indberetter via Virk.dk, beder Erhvervsstyrelsen om oplysninger om virksomhedens bogføringssystem samtidig med indsendelsen af årsrapporten jf. ÅRL § 138 a.
Der skal indberettes navn og CVR-nummer på udbyderen af det digitale bogføringssystem, som virksomheden anvender eller har anvendt i regnskabsåret efter bogføringslovens § 16, stk. 2, nr. 1.
Hvis virksomheden anvender InterCount, der udbydes af SEGES Innovation P/S, som bogføringssystem, skal I ikke gøre mere. Erhvervsstyrelsen vil ved overførsel af årsrapporten samtidig modtage de relevante oplysninger om InterCount.
Hvis virksomheden anvender et andet registreret standardbogføringssystem, skal der i Stamdata – beregninger og udskrifter – Erklæringsoplysninger (under bogføringsprocedure – oplysninger) oplyses navn på det pågældende system (husk Ja i oplysningsfeltet), Udbydernavn og CVR-nr. samt FOB-nr. på systemet.
Hvis du er i tvivl, om din kunde anvender et registreret bogføringssystem, kan du se en fortegnelse over dem inklusiv de relevante oplysninger på Erhvervsstyrelsens hjemmeside eller direkte via dette link: https://erhvervsstyrelsen.dk/fortegnelse-over-registrerede-bogfoeringssystemer
Udbydernavn, CVR-nr. og FOB-nr. på andet system skal kun oplyses, hvis virksomhedsform er selskab, dvs. der afleveres årsrapport til Erhvervsstyrelsen.
Virksomheden er endnu ikke omfattet af digital bogføring
Det er indtil videre også muligt at angive, at virksomheden ikke er omfattet af digital bogføring endnu.
Hvis virksomhedens nuværende bogføringssystem ikke findes på listen over registrerede bogføringssystemer, kan virksomheden fortsat lovligt anvende deres nuværende bogføringssystem, indtil kravet om digital bogføring træder i kraft (bogføringslovens § 16, stk. 2, nr. 2).
Virksomheder, der skal aflægge regnskab efter årsregnskabsloven (primært selskaber), OG som bruger et ikke-registreret system, f.eks. et specialudviklet system, bliver først omfattet af kravet om digital bogføring fra den første årsregnskabsperiode efter 1. januar 2025. Hvis det er tilfældet for virksomheden, skrives Ja til ”Er ikke omfattet af digital bogføring endnu”.
Dokumentation af bogføringsprocedure
Hvis der allerede er udarbejdet en bogføringsprocedure for din kundes virksomhed, og der i den står, at ”brancheløsningen Ø90 anvendes” under Bogføringssystem, bør I lave en ny version, hvis Ø90 ikke længere anvendes som bogføringssystem. Det gælder uanset, om din kundes virksomhed er et selskab eller personlig ejet.