Summax - FAQ - E-faktura
Her kan du finde svar på de mest stillede spørgsmål om E-faktura
Sidst opdateret:
Hvis du har du spørgsmål, som mangler på listen, er du altid velkommen til at kontakte o90support@seges.dk
Hvad er en e-faktura?
En e-faktura er en elektronisk udgave af en faktura. Du modtager dagligt de fakturaer, dine leverandører har sendt. Rent teknisk overføres fakturaen i et filformat (OIOUBL), som bliver behandlet i e-faktura, hvorfra data kan læses og behandles.
Du kan ved hjælp af et enkelt klik afgøre om fakturaen stemmer overens, med hvad du har handlet, om fakturaen skal bogføres, samt om fakturaen skal betales. Alt i en arbejdsgang. Dette betyder, at du ikke længere skal samle alle dine bilag sammen sidst på måneden for at bogføre dem.
Hvad koster e-faktura?
Prisen på e-faktura er individuelt fastsat hos de enkelte DLBR-virksomheder. Kontakt derfor den ansvarlige hos din DLBR-virksomhed og få en uforpligtende snak.
Hvad er fordelen ved at bruge e-faktura?
Du kan ved hjælp af PC, tablet eller smartphone kontere, betale og arkivere dine bilag ved hjælp af et klik. Du kan på farten også hurtigt få et overblik over dit likviditetsbehov i nær fremtid.
Hvem kan bruge e-faktura?
Alle virksomheder kan få gavn af e-faktura. Hvad enten det er landbrug eller andre erhverv. Det er muligt at udlæse dataene til andre økonomisystemer, så de kan håndteres derfra. Der er en naturlig sammenhæng til DLBRs økonomisystem Ø90, hvor det er muligt at få fakturaerne bogført med det samme
Hvorfor er e-faktura nødvendig?
Mange virksomheder handler i forvejen med det offentlige, derfor er alt det teknologiske benarbejde lavet. Det betyder, at vi kan drage nytte af den allerede eksisterende teknologi og viderebygge den. E-faktura er tidsbesparende for både landmanden og revisoren. Dermed kan tid hidtil brugt på bogføring nu bruges til øget fokus på økonomistyring og opfølgning.
Kan alle bruge e-faktura?
Ja, det kræver oprettelse af et landmand.dk login, (DLI-login) og oprettelse af et samtykke i Ø90 systemet, men ellers er der intet, der står i vejen for at benytte sig af e-faktura systemet
Hvad skal jeg gøre for at bruge e-faktura?
Det eneste, du skal gøre, er at kontakte en DLBR-virksomhed(se vejledning til Tilmelding af leverandør), som vil ordne alt det praktiske. Næste dag vil du kunne gå ned til din lokale Stark, XL-byg eller andre virksomheder, der kan sende e-fakturaer, handle dine varer og få dem faktureret, bogført og betalt ved hjælp af et klik.
Hvordan får jeg hjælp?
Du får hjælp af din e-faktura ansvarlige på din DLBR-virksomhed, som du kan finde her.
Mine posteringer kommer ikke på de konti de plejer
Fordi vi benytter os af dataoverførsel, har vi kun mulighed for at sætte varer ind på landskonti. Dette betyder, at vi ikke kan tage højde for hvilke konti, der er oprettet på ejendomsniveau. Hvis varen kommer på en forkert konto i forhold til landskontoplanen, hører vi gerne om det. Ellers er det en mulighed at lave individuel dataoverførsel, hvor en ejendomskonto kan tilknyttes.
E-faktura eller BetalingsService
Hvad sker der med betalingen, hvis min leverandør opkræver fakturabeløbet via BetalingsService, og jeg tilmelder mig e-faktura hos denne leverandør?
Der sker typisk det, at du bliver frakoblet BetalingsService, og så skal du selv sørge for betalingen fremover, via e-faktura.
Hvornår sendes advisering?
Advisering til kunden:
Der sendes en adviseringsmail når der er 5 dage til betalingsfristen. Når betalingsfristen er overskredet, sendes ikke længere mails.
Derudover er der mulighed for at vælge, hvornår man vil adviseres i forhold til betalingskvittering:
Ved fejl i overførsel, ved alle overførsler eller ingen advisering på mail.
Indstilling findes under profil.
Adviseringer sendes via e-mail til e-mailadressen, der findes i Ø90 under Personoplysninger > Kundens e-mail adresse - og under profil i summax.dk er det muligt at indtaste e-mail. Hvis mailadressen ikke er udfyldt - eller samtykket er stoppet/slettet - sendes e-mail til o90support@seges.dk.
Jeg kan ikke se alle mine fakturaer?
Hvis du ikke kan se alle dine fakturaer, er det typisk fordi, den normale indstilling kun er at vise fakturaer til betaling:
Der kan ændres i visningen ved at vælge en anden type i drop down-boksen:
I eksemplet er taget ”Til Bogføring”. Hvis ”Alle” vælges, vises alle fakturaer med sortering på modtagelsesdato.
En anden grund til at fakturaen ikke vises kan være, at fakturadato ikke ligger inden for det angivne datointerval. Ret datoerne til og tryk på søg.
E-faktura med privat markering og rabat kan give forkert moms
Tekster der holdes uden for ens kontering
Disse tekster i e-fakturaen holdes uden for ens kontering, for de kommer rigtig ind i forhold til Benchmark:
Rente
Renter
Renter debet
Rente debitor
Rente faktura
Renter kredit
Renter tilbageført
Renteudgifter
Renteindtægt
Rentegodtgørelse
Debitorrente
Debitorrenter
Debitorrenter kredit
Renteomkostning
Renter retur
Rentetilskrivning
Moms
Rente faktura retur
Rykkergebyr
Fragt
Palle
Paller
EUR-Palle
EUR-Palle retur
Europa palle
Europa palle retur
Europapalle
Europapalle retur
Europapaller
Eur paller
Eur paller retur
Engangspalle
Engangspaller