SEGES Vejledninger

Søg i alle kategorier eller vælg en enkelt kategori i listen

    Beklager, vi fandt ikke finde nogen relevante vejledninger til dig.

    Kontakt os via formularen med dine spørgsmål, så vender vil tilbage til dig med en løsning.


    Ø90 – Moms – Se om din kunde har godkendt hos SKAT

    Hvis en af dine kunder står på kredslisten, og du er i tvivl om hvorfor, kan du med din autorisation logge på skat.dk og se, hvad det er, kunden mangler at godkende

    Kredsliste

    I modtager en kredsliste med de kunder, der mangler at godkende moms hos SKAT. 

    Er du i tvivl om, hvilken momsindberetning der mangler godkendelse, har du mulighed for at logge på skat.dk med din autorisation og se, om det er en ordinær momsindberetning eller en efterangivelse, der mangler godkendelse. 

    Log på SKAT og vælg kunde

    1.    Du logger på tastselv.dk/erhverv med MitID

    2.    Her finder du kunden ved at søge på CVR-nr. 


    3.    Vælg Moms


    Se om din kunde mangler at godkende en ordinær moms hos SKAT

    Vælg Momsindberetning


    Er der ikke godkendt moms, vil billedet se sådan ud, og angivelsen skal godkendes. Er alle ordinære momsindberetninger godkendt, vil billedet være tomt. 


    Se om din kunde mangler at godkende en efterangivelse hos SKAT

    Vælg Se kvitteringer og tidligere indberetning


    Nu ser du en oversigt over momsindberetninger. 

    Eksempel på indberetninger, der ikke er godkendt


    Eksempel på indberetninger, der er godkendt


    1. Nr. – her kan du se, om der er tale om en ordinær momsindberetning eller en efterangivelse. De ordinære har nr. 1 og efterangivelser nr. 2 og op. 
    2. Ret 

    a.    Vises der en blyant, er momsindberetningen godkendt
    b.    Vises der er momsindberetningen IKKE godkendt

    Hvis alt er godkendt hos SKAT, hvorfor står kunden så på listen?

    Du kan opleve, at selv om alle momsindberetninger er godkendt på SKAT, står kunden fortsat på kredslisten. Dette kan være fordi, at du har overført den ordinære moms fra Portalen, og på samme dag har indberettet en efterangivelse - enten med tast-selv eller via portalen. 

    Når en moms indberettes hos SKAT, får den et ID-nr. Ø90 forespørger hver dag på godkendelse af det ID-nr., men får aldring svar retur at den er godkendt, da denne ikke findes. Den første indberetning findes ikke, fordi der er lavet en ny indberetning, der overskriver den første og momsindberetningen, og den har dermed har fået et ny ID-nr. hos SKAT. 

    Du kan se dette på skat.dk ved, at der kun ligger en momsindberetning for perioden (nr. 1). Det betyder, at de to momsindberetninger er slået sammen, og derfor får vi ikke svar retur på den første indberetning.  

    For at undgå dette kan du vente med at indberette efterangivelsen, til den ordinære indberetning er godkendt. Det betyder, at kunden skal godkende to indberetninger. 

    Sådan kan du i Ø90 se hvad svar der kommer retur fra SKAT

    Du kan i ctrl+X i Ø90 se overførelseskvitteringen fra Skat ved at stille dig på den rigtige kolonne og trykke på Vis overførelseskvittering. 

    Kvitteringen kan være svær at læse, men som du kan se i dette eksempel forsøger Ø90 at hente en kvittering hver dag, men får svaret ”Ingen kvittering – den foreløbige momsangivelse er afvist. ” Denne besked er modtaget på en kunde, hvor den ordinære moms er rettet med en efterangivelse, inden den blev godkendt.







    Er denne vejledning nyttig?