Ø90 – Dataoverførsel - Særlige forhold ved terminsafregninger fra Nykredit A/S
Samtykke til realkreditinstitutter ved overførsel af låneoplysninger
Sidst opdateret:
Samtykke til at realkreditinstitutterne kan overføre låneoplysninger kan først gives på det tidspunkt, hvor overførslen bliver aktuel. Der skal derfor på dette tidspunkt underskrives et samtykke, uanset om der før er underskrevet en tilladelse til andre dataleverandører. Samtykket kan således ikke bruges, så der som standard står fx Nykredit og så anvende det, når kunden f.eks. flere år senere bliver Nykredit-kunde.
Nykredit stiller ikke krav til, at samtykke alene skal gælde for Nykredit. Såfremt andre kreditforeninger, og andre med skærpede krav til databehandling, også har behov for tilsvarende aftale, kan der for Nykredits vedkommende godt påføres flere dataleverandører på samtykket.
Hvis et regnskabskontor ønsker at starte med Dataoverførsel fra både Nykredit og DLR samtidig, kan begge virksomheder fremgå af samtykket.
- Samtykke oprettes på kundenummer (9 cifre)
- Kundenummer fra årsopgørelse anvendes til samtykke
Kunden er ene ejer af lånet:
Når du opretter et samtykke til terminsoplysninger fra Nykredit, så skal det være det 9-cifrede kundenummer fra årsopgørelsen.
Flere ejere af lånet:
Hvis det fremgår af årsopgørelsen, at "Antal låntagere" er f.eks. "to låntagere", så er det nødvendigt at kontakte Nykredit-afdelingen for at få oplyst, hvilket kundenummer du skal anvende til samtykket for at få overført terminsoplysninger på kunden.
Bemærk: Kundenummer fremgår IKKE af BS-oversigten.
Anbefaling
Anvend altid kundenummer fra årsopgørelser. Hvis der er to ejere på et lån, kan Nykredit oplyse, hvilket fælleskundenummer samtykket skal oprettes på, for at kunden kan få overført både terminsoplysninger og årsoplysninger til Ø90.
I/S’er har altid et enkeltkundenummer, hvilket betyder, at I/S kundenumre kan tilmeldes fra Nykredit, såfremt der føres et selvstændigt regnskab for I/S’et.
Samtykkeliste findes her.