Ø90 - Kasseregistrering - Digitalt kontokik med autobogfør
Autobogfør til Ø90 giver mulighed for, at du dagligt kan hente dit kontoudtog automatisk fra banken, og dagen efter har du posteringerne i Ø90
Sidst opdateret:
Indhold
Autobogfør til Ø90 giver mulighed for, at du dagligt kan få hentet dit kontoudtog automatisk fra banken, og dagen efter har du posteringerne i Ø90
Til disse posteringer vil der være
- Et forslag til kontonummer
- Linket til matchende bilag i Summax e-arkiv
- Tjekket for indbetalinger til fakturaer dannet i Ø90 fakturering
Hvad er Digitalt kontokik med autobogfør?
Digitalt kontokik med autobogfør giver DLBR virksomheden mulighed for at udvide den eksisterende ”kontokik” adgang til kunders kontoudtog til en automatisk håndtering.
Digitalt kontokik er DLBR virksomhedens adgang til at blive oprettet som datamodtager fra pengeinstitutterne, og dermed modtage kontoudtoget på helt tilsvarende måde, som kunder der benytter betalingsløsningen i Summax kan tilmelde kontoudtoget, og dermed få leveret daglige bevægelser fra kontoen via BankConnect til Summax og dermed også til Ø90 kasseregistrering.
Oversigt over begreber i forbindelse med automatisk behandling af kontoudtog fra banken.
Indhold |
Hvad kan løsningen |
Hvad kaldes løsningen |
Nuværende løsning |
Kontoudtog indlæses manuelt ud fra en csv-fil fra netbanken. |
Konter bankdata (i Ø90 kasseregistrering) |
Det digitale regnskab (1) |
DLBR kontokik Uden kundens adgang til Summax DLBR anvender e-arkivet
|
Digital Kontokik med autobogføring |
Det digitale regnskab Hvor kunden har Summax (2) |
Kunde anvender Summax med: BankConnect og indlæs kontoudtog e-arkiv E-bogføring, men uden e-faktura |
Digitalt Kontoudtog med autobogføring
|
Det digitale regnskab Hvor kunden har Summax (3) |
Kunde anvender Summax med: E-faktura og BankConnect og indlæs kontoudtog e-arkiv E-bogføring |
Digitalt Kontoudtog med autobogføring
|
Summax komplet Full line |
Hele pakken e-faktura med autobogfør kontoudtog e-bogføring e-arkiv osv.
|
Summax med de enkelte produkter. |
Kom godt i gang
Hvis din rådgivningsvirksomhed i dag har en netbank adgang hos en bank tilsluttet BankConnect, har I mulighed for at se, hvilke kunder der har givet adgang til kontokik. I skal være opmærksomme på, om der er givet adgang på rådgiverniveau eller en enkelt adgang til jeres virksomhed. Løsningen kræver at adgangen er givet til DLBR virksomheden.
Proceduren for at komme i gang med autobogfør:
- Oprettelse af BankConnect aftale mellem jer som virksomhed og pengeinstituttet
- Indhente samtykker fra de sidste kunder, som i dag ikke har givet adgang til kontokik
- Lave opsætning af kontoudtoget (Camt53) i netbanken på kunderne.
- Opret aftalen i Ø90, når du modtager aftalen og adgangskoden fra pengeinstituttet
- Lav en sammenkobling af konti med tilhørende ejendomme i Ø90 (først januar 2016)
Tilmelding
Digitalt kontoudtog
Det første, som du skal have styr på, er, at du skal have fat i en BankConnect-aftale eller kontokik-aftale fra de pengeinstitutter, du har kontokik via.
Du skal kontakte din rådgiver hos pengeinstituttet for at få oprettet en BankConnect aftale til jeres CVR-nummer.
Oprettelse af en BankConnect aftale kan godt medføre et gebyr for DLBR-virksomheden.
Aktiver Bank Connect aftale i Ø90
Når du har fået fat i din Bank Connect aftale, skal du have aktiveret den Ø90.
Du logger på Ø90 med en adgangskode til kredsniveau.
Her vælger du menupunktet Menu > Kreds, og herfra vælger du Bankoplysninger [Alt] +[M] +[D] +[B]
I Aftaler dialogen vælger du ”Opret aftale” og en indtastningsdialog vises:
Du vælger betalingsløsning og udfylder felterne og klikker på ”Opret aftale”.
Til BankConnect
CVR nummer: |
CVR nummer vises fra Kredsniveau fra billedet Stamoplysninger kreds |
Bank Connect ID: |
Finder du i den skriftlige aftale (ikke den som evt. er med i SMS) |
Hovedregistreringsnummer: |
Finder du i den skriftlige aftale |
Aktiveringskode: |
Er på 16-cifre og kan skrives både med og uden bindestreg |
Til Danske Bank
CVR nummer: |
CVR nummer vises fra Kredsniveau fra billedet Stamoplysninger kreds |
Bruger ID: |
Finder du i den skriftlige aftale |
Pinkode: |
Fremsendes fra banken |
Tilmeld kontoudtog til kontokik i pengeinstituttet
I dette punkt skal du ind i pengeinstituttets netbank, og tilvælge kontoudtoget udlæst til Bank Connect.
Når du kommer så langt, benyttes vejledningen fra det pågældende pengeinstitut
Koble konti til Ø90 ejendomme
For at få adgang til denne funktion, skal du være logget ind i Ø90 via kredslogin. Fra menupunktet Menu > kreds > Bankoplysninger kan du koble kontoudtog sammen med ejendomsnummer i Ø90.
Nederst i billedet ser du alle konti, som pengeinstituttet udlæser til DLBR Bank Connect aftalen.
Til kontonummeret skal du indtaste ejendomsnummer, navn, CVR-nummer, vælge en konto for betalingsart og skrive en starte dato, hvorfra data skal indlæses.
Data vil herefter komme ind i Ø90 2 bankdage efter betalingsdatoen.
Med knapperne nederst ”Vis alle” og ”Vis nye” kan du skifte imellem at få vist alle kontonumre for aftalen og alle kontonumre, som endnu ikke er koblet til en ejendom.
Meddelelsesliste med kontoudtog uden tilknyttet ejendom
Når der modtages et nyt kontoudtog, så bliver det nye kontoudtog listet på meddelelsesliste, så du bliver opmærksom på, at der er et kontonummer, som mangler tilknytning til en ejendom og en betalingsart.
Eksempel på meddelelsesliste kontoudtog:
Autobogfør posteringer i Ø90
Når kontoen bliver tilknyttet en ejendom og en betalingsart i Ø90, og der er sat en startdato på autobogfør, så bliver posteringeren overført til Ø90.